Google+
Om een bod te doen moet u zich registreren bij Adams Auctions.

Gebruikersnaam
Wachtwoord

Ik ben mijn wachtwoord vergeten
Nog niet geregistreerd?

Klik hier om u te registreren!
scherm sluiten x
Pers
30-05-2011, De Morgen
Veiling Clauscollectie brengt 150.000 euro op in Nederland
20-05-2011, Het Parool
‘Liefhebbers, slaat uw slag’
20-05-2011, De Morgen
Clauscollectie gaat na 49 jaar verzamelen onder de hamer
7-05-2011, De Standaard
Claus-verzamelaar verkoopt unieke collectie
5-03-2011, Het Parool
Gratis taxatie
1-03-2011, Het Parool
Toch benieuwd wat het waard is
5-01-2011, Het Parool
Gratis taxatiedag
20-11-2010, Financial focus
Even voorstellen
4-10-2010, Het Parool
‘Ik Jan Cremer’ niet verkocht
4-10-2010, NRC Handelsblad
Museum biedt op ‘ Ik Jan Cremer’
30-09-2010, Financieel Dagblad
Jan Cremer beraamt nieuwe verrassingsaanval
21-09-2010, NRC Handelsblad
‘Ik Jan Cremer’ onder de hamer
14-09-2010, Het Parool
Manuscript boek ‘Ik Jan Cremer’ te koop
1-09-2010, Volkskrant
Rijks koopt originele cover kaskraker ‘Ik jan Cremer’
30-07-2010, Ad Valvas 01
Roos draait mee (14)
31-03-2010, Drachtster Courant
Taxaties in het museum
25-03-2010, Breeduit
Gratis taxatie in Museum Smallingerland
24-10-2009, Het Parool
Veilinghuis veilt eigen onderkomen
23-10-2009, Volkskrant
Nieuw Amsterdams veilinghuis Adams ziet de crisis als zegen
22-10-2009, Telegraaf
Nieuw veilinghuis trapt af met pronkstukken
22-10-2009, Financieel Dagblad
Wapengekletter op private preview nieuw veilinghuis
9-10-2009, NRC Handelsblad
Nieuw veilinghuis veilt huis veiling
5-10-2009, Financieel Dagblad
Schone kamervergezichten Andriessen in ere hersteld
1-08-2009, Elsevier
‘Ik doe alles om een breed publiek te trekken’
9-05-2009, NRC Handelsblad
Antiquarische boeken ook voor de gewone man
7-05-2009, Gazet van Antwerpen
Veilingmeester toont uitzonderlijk aanbod bij ING Antwerpen



Wapengekletter op private preview nieuw veilinghuis
Buiten bedrijf | Jan Kees Kokke
Wapengekletter klinkt ons tegemoet, als we het fabelachtige pand Herengracht 386 betreden. In de met gouden omlijstingen gelambriseerde tuinzaal ontdekken we onder de kroonluchters twee gemaskerde, in het wit gestoken figuren. Ze steken verwoed op elkaar in. Welk duel wordt hier uitgevochten? Ontvlamt hier nu nog een eeuwenoud geschil over de financiering van de Amerikaanse Onafhankelijkheidsoorlog, waaraan toenmalige bewoner, de Amsterdamse bankier Jan Willink vanuit dit pand zijn bijdrage leverde?
Een wat al te wonderlijke conclusie, al valt het pand niet los te zien van zijn historie, zo blijkt al snel als de vrede is getekend en de schermers met de toeschouwers het glas heffen. Het schermduel is slechts bedoeld als verlevendiging van de opmerkelijke collectie van antiquarische boeken over scherm- en vechtkunst, die hier in dit huis komende zaterdag wordt geveild. Met het schermduel beleven we hier nu de ‘private preview’ van deze al even opmerkelijke veiling.
Bijzondere en zeldzame boeken en prenten. Met onderwerpen als gastronomie, reizen, historie, genealogie, natuurkunde en architectuur. Manuscripten, encyclopedieën, bijbels, tekeningen, schilderijen en andere kunstwerken. Maar het klapstuk van de veiling komt pas met het laatste lot en heeft een geschatte waarde van €8 mln à €9 mln. Het wordt omschreven als een ‘Originele Vingboons, inclusief originele behangselschilderingen van Jurriaan Andriessen’. Het is het gehele monumentale grachtenpand, waar deze veiling ad hoc plaatsvindt, dat straks bij opbod wordt verkocht.
Philips Vingboons was een prominente architect en bouwer in de Gouden Eeuw. In het pand zijn nog talloze originele stijlelementen bewaard gebleven. ‘En zo kan de gelukkige koper onze veilingruimte straks zijn woonkamer noemen’, vertelt veilingmeester Piet van Winden van het nieuwe veilinghuis Adams. ‘Inderdaad ongebruikelijk om een heel huis in een kunstveiling in te brengen. Maar wij zijn ook een ongebruikelijk veilinghuis. Flitsend. Elke veiling vindt plaats op een ongebruikelijke locatie.’
En hebben zich al potentiële kopers aangediend? Johannes Roos glimlacht geheimzinnig. Met zijn compagnon Ben van Genk brengt hij het pand in de verkoop. En al opereren de jonge vastgoedondernemers bij voorkeur ‘onder de radar’, ze zijn wél present op de private preview. Ze kennen elkaar uit hun HBU-tijd en richtten de vastgoedfirma Unisphere Capital op, als symbool van de designstroming space age. Dat terwijl Johannes Roos toch van oorsprong kunsthistoricus is en ooit ambities in die richting had. Vandaar wellicht de fraaie collectie namen van beleggingsvehikels waarmee hij en Van Genk opereren van hun kantoor op het Gustav Mahlerplein. Zoals ‘Collectie van Herinnering en verleden’, ‘Monumentenvennootschap De Koopman van Amsterdam’ en ‘De Koopman van Holland’. Terwijl hun vennootschap ‘De Koopman van Nippon’ het pand Herengracht 386 in 2002 kocht voor €3,725 mln. Japanse investeerders? ‘Inderdaad’, zegt Roos. Hun volgende stap? ‘Ach, genoeg te doen in herstructureringstijd. Zeker in vastgoed. En vindt het pand geen koper, dan zouden we er altijd nog zelf kantoor kunnen gaan houden.’
Vooralsnog vermeldt het naambord op de deur ‘Dutch Embassy of Media Republic’. Het is het bedrijf van Michiel Mol, dat hier alle etages bezet, met uitzondering van het souterrain en de bel-etage. In april verhuist Mol en wordt het pand leegt opgeleverd.
‘Het is wél een landmark’, verzucht Reinier van Zuylen, terwijl hij uit een bovenraam de weidse bocht in de Herengracht overziet. Voor hem net een tikje te prijzig, hoewel hij ook in vastgoed zit. Zelfstandig, sinds hij bij Rijsterborgh Makelaars vertrok.
‘Misschien mogen wij blijven’, oppert Piet van Winden van Adams Amsterdam Auctions. ‘Een van de potentiële kopers wil ons wel houden. Ik het er twee gesproken, beide bekende ondernemers.’
In één van de vier met elkaar verbonden stijlkamers op de parterre, die alle nog in oorspronkelijke staat verkeren, treffen we Herman Geuze. Gebiologeerd staat hij gebogen over een stapel 16de-eeuwse Italiaanse, Franse, Spaanse en Duitse schermboeken. ‘Een uitzonderlijke collectie. Heel bijzonder’, aldus de voormalige ING-directeur Investor Relations, zelf als maître ooit bekwaam met sabel en degen, maar nu al dertig jaar verzamelaar van schermwerken.
Ook bijzonder is de 28-delige 18de-eeuwse Encyclopédie van Diderot en D’Alembert, die geldt als de universele basis van de moderne wetenschappen. Aan deze Encyclopedie van de Wijsheid blijkt Matthijs van Boxsel geen boodschap te hebben op de private preview. Hij is namelijk de auteur en uitgever van De Encyclopedie van de Domheid.
Niet zo’n dom idee echter, want hij kan er nu van leven. Zijn encyclopedie is in zestien talen vertaald en Van Boxsel reist de wereld rond om lezingen te geven. Over domheid als motor van onze beschaving.
kokke@fd.nl

Bijschrift foto:
Duel op Herengracht 386, het uitzonderlijke, historische grachtenpand, dat zaterdag wordt geveild.
Wapengekletter op private preview nieuw veilinghuis Image