Google+
Om een bod te doen moet u zich registreren bij Adams Auctions.

Gebruikersnaam
Wachtwoord

Ik ben mijn wachtwoord vergeten
Nog niet geregistreerd?

Klik hier om u te registreren!
scherm sluiten x
Pers
30-05-2011, De Morgen
Veiling Clauscollectie brengt 150.000 euro op in Nederland
20-05-2011, Het Parool
‘Liefhebbers, slaat uw slag’
20-05-2011, De Morgen
Clauscollectie gaat na 49 jaar verzamelen onder de hamer
7-05-2011, De Standaard
Claus-verzamelaar verkoopt unieke collectie
5-03-2011, Het Parool
Gratis taxatie
1-03-2011, Het Parool
Toch benieuwd wat het waard is
5-01-2011, Het Parool
Gratis taxatiedag
20-11-2010, Financial focus
Even voorstellen
4-10-2010, Het Parool
‘Ik Jan Cremer’ niet verkocht
4-10-2010, NRC Handelsblad
Museum biedt op ‘ Ik Jan Cremer’
30-09-2010, Financieel Dagblad
Jan Cremer beraamt nieuwe verrassingsaanval
21-09-2010, NRC Handelsblad
‘Ik Jan Cremer’ onder de hamer
14-09-2010, Het Parool
Manuscript boek ‘Ik Jan Cremer’ te koop
1-09-2010, Volkskrant
Rijks koopt originele cover kaskraker ‘Ik jan Cremer’
30-07-2010, Ad Valvas 01
Roos draait mee (14)
31-03-2010, Drachtster Courant
Taxaties in het museum
25-03-2010, Breeduit
Gratis taxatie in Museum Smallingerland
24-10-2009, Het Parool
Veilinghuis veilt eigen onderkomen
23-10-2009, Volkskrant
Nieuw Amsterdams veilinghuis Adams ziet de crisis als zegen
22-10-2009, Telegraaf
Nieuw veilinghuis trapt af met pronkstukken
22-10-2009, Financieel Dagblad
Wapengekletter op private preview nieuw veilinghuis
9-10-2009, NRC Handelsblad
Nieuw veilinghuis veilt huis veiling
5-10-2009, Financieel Dagblad
Schone kamervergezichten Andriessen in ere hersteld
1-08-2009, Elsevier
‘Ik doe alles om een breed publiek te trekken’
9-05-2009, NRC Handelsblad
Antiquarische boeken ook voor de gewone man
7-05-2009, Gazet van Antwerpen
Veilingmeester toont uitzonderlijk aanbod bij ING Antwerpen



Schone kamervergezichten Andriessen in ere hersteld
Buiten bedrijf | Jan Kees Kokke

Hoogste tijd voor eerherstel voor Jurriaan Andriessen. Lang vergeten als een van de belangrijkste Nederlandse kunstenaars uit de tweede helft van de 18de eeuw. En in die tijd een vooral in de hoofdstad zeer geliefd interieurkunstenaar van behangselschilderijen op doek, waarmee hele wanden van voorname vertrekken werden gedecoreerd. Vooral zijn klassiek arcadische landschappen waren vermaard.
‘Let vooral ook op de boomslag en de bladslag in zijn bosgezichten. Daarin toonde Andriessen zich een meester’, merkt Richard Harmanni op. Hij werkt als kunsthistoricus bij het Rijksmuseum en promoveerde op het werk van Andriessen, dat inmiddels zo schaars is dat het nauwelijks te vinden is in musea.
Al beleven we nu de verrassende revival van Andriessen in het Museum Van Loon met de feestelijke heropening van de Drakensteynkamer. Met de vernissage van een tentoonstelling, gewijd aan het werk van de kunstenaar. Daar aanschouwen we de zojuist geheel gerestaureerde behangselschilderingen van Andriessen. In dit geval bij uitzondering geen bosgezichten, maar italianiserende, mediterrane zeegezichten. Andriessen schilderde ze in opdracht van de eigenaar van de ridderhofstede Drakensteyn in Lage Vuursche. Toen prinses Beatrix het kasteeltje in 1959 kocht, waren de behangsels verwijderd. Wonder boven wonder trof iemand de opgerolde doeken op een goede dag bij toeval aan op de zolder bij haar moeder, op Paleis Soestdijk. Niemand realiseerde zich dat het Andriessendoeken waren. Totdat prof. jhr. Maurits van Loon er lucht van kreeg, de oorsprong naging en ze herkende als originele ‘Andriessen’. Hij verwierf de zwaar beschadigde behangseldoeken, liet ze overschilderen en bracht ze aan in een kamer van zijn huis aan de Amsterdamse Keizersgracht, dat hij in 1973 als museum opstelde. Sindsdien zijn deze ‘schoone vergezichten’ van Andriessen in het Museum Van Loon diens enige werk dat nog publiekelijk te bezichtigen is. Slechts enkele van de vele originele Andriessenkamers hebben de tand des tijds doorstaan.
Het is lang geleden dat werk van Andriessen op de markt kwam. Maar binnenkort wordt een van de kamers geveild, inclusief overigens het gehele monumentale Amsterdamse grachtenpand waarin die zich bevindt.
Mooie anekdotes, waarop Jean-François Ledoux, de Nederlandse directeur van bank BNP Paribas, zijn gasten onthaalt op een receptie ter gelegenheid van de opening van de Andriessententoonstelling in Museum Van Loon. Een kleine, maar interessante expositie. De cultuurstichting van de Franse bank ondersteunde de restauratie van de Andriessenbehangsels genereus. Omdat het zo goed ‘le goût du XVIIe-siècle’ toont.
De Franse bank vond de opening zó belangwekkend dat ze een select gezelschap Franse journalisten uitnodigde voor een voorbezichtiging van de expositie. Ter ere waarvan directeur Tonko Greve de royale ovale tafel van de fraai gedecoreerde eetkamer in zijn museum had gedekt. Waar we onder het goedkeurend oog van de talloze portretten van de familie van Loon een hoogst aangename lunch genieten. Om vervolgens een unieke wandeling te maken langs de laatste Andriessen behangselschilderingen in de ‘Sael’ van het voormalige koopmanshuis Herengracht 524. Ooit verworven door de ‘Fundatie van den Santheuvel, Sobbe, die al meer dan honderd jaar in alle stilte ‘het aanzienlijke kapitaal’, nagelaten door Cornelia Petronella Van den Santheuvel-Sobbe, ‘nuttig besteed’. De Andriessenkamer in dit pand wordt uitsluitend gebruikt voor de vergaderingen en traditionele lunch van de curatoren van de stichting, enkele keren per jaar. De stichting schonk het pand aan de Stichting Hendrick de Keyser, maar gaf het beheer van de Andriessenbehangsels aan het Rijksmuseum.
Wat verderop aan de Herengracht betreden we nr. 386, waar Andriessen een kamer van het monumentale, 17de-eeuwse pand verlevendigde met bosgezichten. Zodat het in die zin een uniek privévertrek is. ‘Maar dit werk van Andriessen komt wél te koop. Al zul je het hele pand, geschat op zeven à acht miljoen, erbij moeten kopen’, verklaart gastheer ad hoc Piet van Winden vrolijk. Hij heeft tijdelijk domicilie gevonden in dit pand, dat de eigenaar, een vastgoedondernemer, van de hand wil doen. Van Winden richtte met Bas Hesselink het nieuwe veilinghuis Adams op voor kunst, boeken en prenten. Als klapstuk van hun tweede veiling wordt het hele gebouw te koop aangeboden.
Zou hij nog leven, dan hadden we Jurriaan Andriessen zeker op deze veiling aangetroffen. Hij was niet alleen decoratieschilder, maar bezocht ook graag veilingen, waar hij kunstvoorwerpen aankocht voor vooraanstaande families. Tijdens de veiling zat hij dan in de catalogus interieurs te schetsen met zijn behangsels. Ook deze schetsen en catalogi maken deel uit van de expositie in Museum van Loon.
Schone kamervergezichten Andriessen in ere hersteld Image