Google+
Om een bod te doen moet u zich registreren bij Adams Auctions.

Gebruikersnaam
Wachtwoord

Ik ben mijn wachtwoord vergeten
Nog niet geregistreerd?

Klik hier om u te registreren!
scherm sluiten x
Pers
30-05-2011, De Morgen
Veiling Clauscollectie brengt 150.000 euro op in Nederland
20-05-2011, Het Parool
‘Liefhebbers, slaat uw slag’
20-05-2011, De Morgen
Clauscollectie gaat na 49 jaar verzamelen onder de hamer
7-05-2011, De Standaard
Claus-verzamelaar verkoopt unieke collectie
5-03-2011, Het Parool
Gratis taxatie
1-03-2011, Het Parool
Toch benieuwd wat het waard is
5-01-2011, Het Parool
Gratis taxatiedag
20-11-2010, Financial focus
Even voorstellen
4-10-2010, Het Parool
‘Ik Jan Cremer’ niet verkocht
4-10-2010, NRC Handelsblad
Museum biedt op ‘ Ik Jan Cremer’
30-09-2010, Financieel Dagblad
Jan Cremer beraamt nieuwe verrassingsaanval
21-09-2010, NRC Handelsblad
‘Ik Jan Cremer’ onder de hamer
14-09-2010, Het Parool
Manuscript boek ‘Ik Jan Cremer’ te koop
1-09-2010, Volkskrant
Rijks koopt originele cover kaskraker ‘Ik jan Cremer’
30-07-2010, Ad Valvas 01
Roos draait mee (14)
31-03-2010, Drachtster Courant
Taxaties in het museum
25-03-2010, Breeduit
Gratis taxatie in Museum Smallingerland
24-10-2009, Het Parool
Veilinghuis veilt eigen onderkomen
23-10-2009, Volkskrant
Nieuw Amsterdams veilinghuis Adams ziet de crisis als zegen
22-10-2009, Telegraaf
Nieuw veilinghuis trapt af met pronkstukken
22-10-2009, Financieel Dagblad
Wapengekletter op private preview nieuw veilinghuis
9-10-2009, NRC Handelsblad
Nieuw veilinghuis veilt huis veiling
5-10-2009, Financieel Dagblad
Schone kamervergezichten Andriessen in ere hersteld
1-08-2009, Elsevier
‘Ik doe alles om een breed publiek te trekken’
9-05-2009, NRC Handelsblad
Antiquarische boeken ook voor de gewone man
7-05-2009, Gazet van Antwerpen
Veilingmeester toont uitzonderlijk aanbod bij ING Antwerpen



Even voorstellen
1 François Le Brun
‘Mijn favoriete periode in de meubelkunst – de 19de eeuw, biedt een scala aan stijlen en materialen. Een van de mooiste objecten die ik heb mogen veilen is een gelakte rozenhouten kast van meubelmaker Edouard Lièvre uit 1877, die voor 1,8 miljoen pond werd verkocht. De anonieme koper heeft het uitgeleend aan het Musée d’Orsay in Parijs, zodat iedereen het kan bekijken.’

2 Jeffrey Bosch
‘Het vereist veel ervaring om de waarde van “oud papier” te bepalen. Zo raad ik mensen af incomplete boeken te kopen. Elke verzamelaar gaat uiteindelijk op zoek naar een compleet exemplaar.
Dat is natuurlijk anders met unieke stukken zoals het manuscript De Avonden van Gerard Reve. Het was een voorrecht om dit werk te kunnen zien. Op mijn verlanglijstje staat de Atlas Maior van cartograaf Joan Blaeu uit de 17de eeuw. Die laat zien hoe de wereld er toen uitzag.’

3 Frederik Baerveldt
‘Elke tijd heeft bijzondere stukken. Neem de Kwabkan, die Adam van Vianen in 1614 maakte ter nagedachtenis aan zijn broer.
Veel zilver is voor een speciale gelegenheid gemaakt. Zo zag ik eens bij een familie een bijzondere suikerpot. Toen men de suiker eruit had gegooid, bleek mijn vermoeden juist. Het was een brandewijnkan, een geboortecadeau in de 19de eeuw. En een familiestuk met een waarde van zo’n 2.000 euro.

4 Piet van Winden
‘Taxeren gaat altijd over geld, maar ook de intrinsieke waarde van een uitgave is van belang. Neem het manuscript van Ik, Jan Cremer dat wij hebben geveild. De meeste manuscripten zijn onverkoopbaar, maar dit heeft waarde omdat het een unieke plaats in onze cultuur inneemt. Niet voor niets zijn de meeste taxateurs begonnen als verzamelaar. Ik kan dromen van de vondst van een onbekende roman van J.D. Salinger.

5 Sophie Bremers
‘Een bijzonder stuk dat ik heb mogen taxeren is een portret door Caspar Netscher uit 1656. Hij was een leerling van Gerard ter Borch, maar heeft het stuk zelf gesigneerd. Dat is ongebruikelijk, misschien was ter Borch wel – net als wij nu – onder de indruk van de kwaliteit. Er is veel dat we nog niet weten over de Oude Meesters. Neem Johannes Vermeer, hij schilderde naar we nu weten slechts zo’n 35 werken. Het zou fantastisch zijn als er nog een schilderij van hem opduikt.’

6 Talita Teves
‘Tot circa 1930 werd in Nederlands-Indië vooral kunst gemaakt door Europeanen. De hoogwaardige kunst is zeer herkenbaar door de tempels, de flamboyante bomen en natuurlijk de Balinese schonen. In ons eigen interieur passen deze werken soms niet goed, maar in Azië zijn ze bijzonder gewild, vandaar dat we deze kunst daar veilen. Het is bijzonder de werken terug te brengen naar de plek waar ze zijn gemaakt.’

7 Bert-Jan van Egteren
‘Bij een veilinghuis is er elke dag kans op verrassing. Zo stapte een heer binnen met een opmerkelijke houtsnede van M.C. Escher uit 1939, 20 centimeter hoog, vier meter lang, dat zeventig jaar zorgvuldig bewaard was.
Het grote aanbod in moderne kunst schrikt sommige kopers af. Veel kijken en luisteren naar kenners in galeries en veilinghuizen helpt om de eigen smaak te ontwikkelen.’


Naam: Piet van Winden (54)
Veilinghuis: Adams Amsterdam Auctions
Taxatiespecialisme: Manuscripten uit de 20ste eeuw
Email: piet@adamsamsterdam.com
Na de verkoop van zijn boekenantiquariaat wilde Piet van Winden na vijfentwintig jaar eigenlijk stoppen met werken. Problemen bij de koper en het aanbod aan bijzondere stukken hielden hem toch in het vak, ditmaal als eigenaar van een veilinghuis.
Even voorstellen Image