Google+
Om een bod te doen moet u zich registreren bij Adams Auctions.

Gebruikersnaam
Wachtwoord

Ik ben mijn wachtwoord vergeten
Nog niet geregistreerd?

Klik hier om u te registreren!
scherm sluiten x
Pers
30-05-2011, De Morgen
Veiling Clauscollectie brengt 150.000 euro op in Nederland
20-05-2011, Het Parool
‘Liefhebbers, slaat uw slag’
20-05-2011, De Morgen
Clauscollectie gaat na 49 jaar verzamelen onder de hamer
7-05-2011, De Standaard
Claus-verzamelaar verkoopt unieke collectie
5-03-2011, Het Parool
Gratis taxatie
1-03-2011, Het Parool
Toch benieuwd wat het waard is
5-01-2011, Het Parool
Gratis taxatiedag
20-11-2010, Financial focus
Even voorstellen
4-10-2010, Het Parool
‘Ik Jan Cremer’ niet verkocht
4-10-2010, NRC Handelsblad
Museum biedt op ‘ Ik Jan Cremer’
30-09-2010, Financieel Dagblad
Jan Cremer beraamt nieuwe verrassingsaanval
21-09-2010, NRC Handelsblad
‘Ik Jan Cremer’ onder de hamer
14-09-2010, Het Parool
Manuscript boek ‘Ik Jan Cremer’ te koop
1-09-2010, Volkskrant
Rijks koopt originele cover kaskraker ‘Ik jan Cremer’
30-07-2010, Ad Valvas 01
Roos draait mee (14)
31-03-2010, Drachtster Courant
Taxaties in het museum
25-03-2010, Breeduit
Gratis taxatie in Museum Smallingerland
24-10-2009, Het Parool
Veilinghuis veilt eigen onderkomen
23-10-2009, Volkskrant
Nieuw Amsterdams veilinghuis Adams ziet de crisis als zegen
22-10-2009, Telegraaf
Nieuw veilinghuis trapt af met pronkstukken
22-10-2009, Financieel Dagblad
Wapengekletter op private preview nieuw veilinghuis
9-10-2009, NRC Handelsblad
Nieuw veilinghuis veilt huis veiling
5-10-2009, Financieel Dagblad
Schone kamervergezichten Andriessen in ere hersteld
1-08-2009, Elsevier
‘Ik doe alles om een breed publiek te trekken’
9-05-2009, NRC Handelsblad
Antiquarische boeken ook voor de gewone man
7-05-2009, Gazet van Antwerpen
Veilingmeester toont uitzonderlijk aanbod bij ING Antwerpen



Jan Cremer beraamt nieuwe verrassingsaanval
Buiten bedrijf | Jan Kees Kokke

Komende zaterdag veilt Adams Amsterdam Auctions 800 objecten. Voornamelijk bijzondere antiquarische boeken en prenten, waaronder Nederlandse literatuur, maar ook een verzameling met 85 dozen opgezette torren en vlinders. Voorts zestig schermboeken en varia als strandfoto’s van de 13-jarige Beatrix, het kinderboek Baron van Hippelepip en vier originele foto’s waarop Gerard Reve de zweep laat neerkomen op het achterwerk van Teigetje.
Een der kostbaarste stukken vormen de drie grote folio’s van de De Wit-editie van Bleaus vermaarde Toonneel der steden, met beschrijvingen van alle steden en verdedigingswerken van de Republiek der Verenigde Nederlanden. Drieënhalve eeuw geleden uitgebracht en met een verwachte opbrengst van dik een ton.
Geschat op ten minste het dubbele en spectaculair topstuk van de veiling, vormt een object van krap een halve eeuw oud, het originele manuscript van Ik Jan Cremer, zijn zelfverklaarde ‘onverbiddelijke bestseller’. Niet geheel ten onrechte, zo bleek al spoedig. Niet alleen sloeg het boek van de 26-jarige kunstenaar in als een bom in het burgerlijke, beschaafde en bedaagde vaderland van 1964, er werden bovendien wereldwijd ruim twaalf miljoen exemplaren van verkocht, meer dan van welke Nederlandse roman ook. Ongekende bravoure, een explosief mengsel van feit en fictie, ernst en humor, seks en hilarische avonturen van ‘een piraat, desperado en playboy’, zoals hij zichzelf introduceerde. Met de onverbiddelijke Jan stoer op zijn Harley op de cover. In zijn zelfbedachte reclamecampagne had hij het choquerende effect al helemaal uitgedacht. Uitgeverij De Bezige Bij kreeg een golf van woedende reacties, waarvan ‘De smerige bij weer bezig’ nog de minste was.
We treffen schrijver, inmiddels zeventig, op een feestje als prelude op de veiling in een voornaam pand aan de Amsterdamse Herengracht. De gemoedelijkheid zelve, bedaard in het trouwe gezelschap van echtgenote Babette en zijn bewonderende schoonmoeder. Allen keurig gekleed, nippend aan het glas. Wat vrienden, van wie er niet één ook maar de schijn van dronkenschap vertoont, laat staan balorigheid. Nauwelijks bekende gezichten, of het moet dat van professor Victor Halberstadt zijn. ‘O, ik ben al heel lang bevriend met Jan. Onze zonen ook. We vieren samen oudejaarsavond. We wonen beiden op de Keizersgracht.’
Wat nu! Schikt de eens zo vervaarlijke avonturier, die seks als chocolade consumeerde, zich in het establishment? ‘Nou, ik ben nog steeds kunstenaar. En ik moet echt nog doorploeteren, hoor. Ik ben er nog lang niet. En deze veiling is zeker ook niet mijn laatste grote slag. De slagen die ik doe, doe ik altijd slag voor slag. Niemand weet wanneer de volgende komt. Ik ben net als Michiel de Ruyter. Het moet een verrassingsaanval zijn. Anders is het geen slag.’
In een zaal van het grachtenpand staat een Harley Davidson. In dezelfde enscenering waarmee Jan, toen nog ogend als een jochie, zich voor het omslag van Ik Jan Cremer liet afbeelden. Want ook het omslag was door Cremer zelf tot in detail bepaald. Nu kunnen de gasten op de motor plaatsnemen om zich als een pseudo-Ik Jan Cremer te laten fotograferen. De motor zelf is ook pseudo. ‘Voor ik aan het boek begon, heb ik mijn Harley, gekocht van een oorlogsveteraan, in 1963 in Spanje moeten achterlaten.’
Carlien van Putten, marketingmanager van veilinghuis Adams, staat erbij te kijken. Ze is 21 jaar en nee, ze had eerlijk gezegd nog nooit van Jan Cremer gehoord. Ze is het boek wel snel gaan lezen. Schokkend met al die seks? Nee, er is wat dat betreft weinig literatuur die de huidige generatie nog kan choqueren. En Ik Jan Cremer al helemaal niet.
‘Ja, natuurlijk vond ik het spannend in die tijd. We droomden er wel van om zó te leven’, vertelt Victor Halberstadt. Hij kocht Ik Jan Cremer toen het net uit was bij Premsela, een boekhandel die toch vooral bekenstond vanwege zijn hoogstaande kunstboeken. Maar de vooruitstrevende Premsela vond Jan Cremer zó bijzonder dat hij hem voorin in de etalage plaatste.
Piet van Winden had jarenlang een boekenantiquariaat in Leiden, voor hij het veilinghuis Adams begon. Wie wordt zaterdag de eigenaar van het manuscript Ik Jan Cremer? ‘Ik hoop het Letterkundig Museum’, vertelt de veilingmeester, die deze week nog een afspraak had met Sjoerd van Vaassen, hoofd collecties van het museum. ‘Maar tot onze verbazing is er ook belangstelling uit Amerika. Niet zo verwonderlijk, want Cremer heeft lang in Amerika gewoond. Hij was bevriend met Jayne Mansfield. Bob Dylan, Andy Warhol en zangeres Nico van Velvet Underground. Je kunt Ik Jan Cremer beschouwen als de Nederlandse On the Road van Jack Kerouac’, oppert Van Winden.
Het manuscript van On the Road bracht in 2001 bij Christie’s $2,2 mln op. Het manuscript van Reves De avonden werd daarentegen in 1996 voor ƒ 160.000 geveild. De koper was het Letterkundig Museum.

kokke@fd.nl
Jan Cremer beraamt nieuwe verrassingsaanval Image